Kom godt i gang med babysvømning

Babysvømning er blevet rigtig populært og der er også rigtig mange gode argumenter for at lade din baby gå til svømning.

Bibiworld har samlet viden og en række gode råd, som I kan bruge til at komme godt i gang og sørge for at det bliver en god oplevelse for både dig og din baby.

Om babysvømning

Babysvømning er godt

Babysvømning er godt på mange måder, både socialt, motorisk og udviklingsmæssigt.

Babysvømning er socialt

Babysvømning er en god måde at have nærkontakt med sin baby, på babys præmisser. Det giver en god social oplevelse for din baby at være sammen med andre babyer, derfor bliver din babys sociale udvikling stimuleret ved babysvømning.

Babysvømning er godt for udviklingen

Uanset om man er barn eller voksen så har man langt større bevægelsesfrihed i vand. I vand oplever din baby en større bevægelseskvalitet får også bedre balance, men mere om det i næste afsnit.

Din baby bliver også mere bevidst om fremdrift og selvlivredning ved at bevæge sig i vand. Det giver mindre risiko for ”farlige” situationer med vand senere i livet.

Når din baby er til babysvømning udvikles alle sanserne også. Hos babyer taler man om 7 sanser i alt, hvor af de 3 af dem, er indre sanser. De tre indre sanser er berøringssansen, muskel-/ledsansen og labyrintsansen.

  • Berøringssansen stimuleres hver gang noget eller nogen rør ved baby.
  • Muskel-/ledsansen stimuleres når baby bruger sine muskler, led og sener. 
  • Labyrintsansen er grundlæggende for balanceevnen både for voksne og børn. Den stimuleres blandt andet ved at bevæge hovedet i forskellige retninger i forhold til kroppen og når baby tumler.
  • Lige ledes udvikles de sidste fire sanser (synssansen, høresansen, lugtesansen og smagssansen) når baby oplever en masse nye ting.

Herudover bliver åndedræt og fordøjelse også stimuleret.

Babysvømning giver tryghed

Babysvømning giver din baby tryghed på mange forskellige måder. Din baby har allerede i fostertiden opholdt sig i vand og derfor er vand et kendt element for barnet.

Ved babysvømning får din baby et trygt og naturligt forhold til vand uanset om det er under eller over vandet. Det modvirker vandskræk senere i livet, hjælper til at sikre vandglæde hos din baby og giver samtidig en naturlig respekt for vand.

Baby får brugt en masse energi. Derfor bliver baby ofte træt og får en god lur efter svømning.

For en del forældre med kolikbørn kan babysvømning have en positiv virkning på kolikken.

Hvad er babysvømning?

Babysvømning består af forskellige øvelser der udvikler dit barn på mange forskellige måder. Forslag til øvelser:

  • Bevægelse i forskellige retninger op/ned, frem/tilbage, højre/venstre og i cirkler samt fart og opbremsning.
  • Bevægelser i vandet eventuelt på forskellige underlag og med rekvisitter.
  • Hoppe, sætte fra, løfte sig eller hænge fra kant eller forskellige flyderedskaber mm.
  • Sanglege hvor man laver forskellige bevægelser til.
  • Støtte barnet på forskellige måder og forskellige stillinger, så det får frihed til bevægelse.
  • Dykke på forskellige måder.
  • Lade barnet holde fast i kanten, i forældrenes tommelfingre eller andet.
  • Slå kolbøtter i vandet.
  • Krybe, kravle eller løbe på madrasser

Det skal du have med

  • Badetøj til baby der slutter tæt.
  • Creme til baby til efter badet hvis baby har tør hud.
  • Det er godt at have mad og drikke med hvis du ikke ammer.
  • En hue til baby så baby ikke bliver kold om hovedet.
  • Håndklæder og sæbe samt en svømmeble.
  • Tørre bleer til efter svømmeturen.

Hvornår kan I starte?

De fleste kan starte babysvømning fra ca. 10 uger, nogle endda tidligere, der er bare en række ting der helst skal være opfyldt.

  • Baby skal som minimum være 6 uger.
  • Baby skal have opnået en vægt på min. 4 kg
  • Huden omkring navlen skal være intakt og sår skal være helet.
  • Baby skal være sund og rask og uden infektioner i de øverste luftveje.
  • Mor skal helst have været til 8 ugers undersøgelse for at være sikker på at alt er som det skal være efter fødslen, men far kan godt starte tidligere hvis baby er klar.

Der er ingen krav til vaccinationer inden i starter til babysvømning men tag aldrig til babysvømning hvis din baby er sløj eller har høj feber. Hvis baby er født for tidligt eller der har været komplikationer enten under eller efter fødslen så spørg din læge inden I starter op.

Er I i tvivl, om baby kan starte på babysvømning så kontakt læge eller sundhedsplejerske først.

Hvor længe kan man svømme med baby?

Babysvømning er de fleste steder fra 0 år og frem til baby er 2-3 år.

De første gange anbefales det ikke at baby er i vandet mere end ca. 10 minutter, men langsomt kan det udvides til 20-30 minutter. Børn under ½ år bør ikke være i vandet over 30 minutter af gangen.

Det kan du gøre for at forberede dig

Man kan vende baby til vand hjemme i badekar. Det er også en god idé at vende baby til at få vand ned over ansigtet med bruser ved meget lav vandstyrke. Alternativt kan en børnevandkande bruges.

Svømmehaller der tilbyder babysvømning har forskellige bade- og pusle faciliteter så spørg inden I starter.

Gode råd der kan gøre babysvømning til en god oplevelse

  • Giv dig god tid. Der sker mange nye ting til babysvømning og det er derfor en god idé at have ekstra god tid, især de første gange så baby ikke bliver stresset over alle de nye indtryk.
  • Prøv at finde et hold med nogenlunde jævnaldrende.
  • Undersøg hvor det er muligt at parkere din barnevogn.
  • Tag ikke din baby med i sauna.
  • Efterlad aldrig baby alene ved bassinet. 
  • De fleste babyer bliver overvældet af alle de nye indtryk og bryder sig måske ikke om babysvømning første gang, men giv ikke op. Der er mange nye ting at opleve for baby så det er ofte årsagen.
  • Klargør dig selv først så baby kan beholde sig tøj på længst muligt. Pak ikke baby ind i tæpper eller dyner, der er varmt i omklædningsrummet, men sørg for at holde baby varm fra omklædningen til I kommer i vandet.
  • Ofte er kloren sænket af hensyn til børnene i bassinet. Det gør at bakterier nemmere kan spredes, så husk ekstra grundig afvaskning både af dig selv og din baby, både før og efter svømning.
  • Brug altid badetøfler så du ikke glider med din baby i armene.
  • Hav altid et håndklæde eller badekåbe om baby når I ikke er i vandet. Vandet er ca. 340 så baby fryser let efter at være kommet op.
  • Medbring ikke bælte eller svømmevinger. Den slags ting lærer din baby at den holder sig oppe af sig selv og øger risikoen for drukneulykker senere da baby er vant til ikke at skulle gøre noget for at holde sig oppe. Samtidig begrænser det babys motoriske udvikling under svømningen da en del af bevægelsesfriheden bliver fjernet.
  • Pres aldrig din baby. Babysvømning skal foregå på babys præmisser og læring skal ske gennem leg, ikke gennem konkurrence eller præstationsræs. 
  • Løft ikke din baby men nøjes med at støtte den. Det giver langt større bevægelsesfrihed og sikrer en bedre motorisk indlæring.
  • Sørg for at have håndklæde om baby indtil I skal ned i bassinet. Hold baby under vand til halsen det meste af tiden så baby ikke bliver kold.
  • Hold øjenkontakt med din baby ved de øvelser som giver mulighed for det, det giver tryghed. Husk at baby kopierer din sindsstemning så vær afslappet og snak roligt til baby. 
  • Forbered baby inden I dykker:Når baby begynder selv at lukke øjnene hvis I giver signal, ved I at baby er bevidst om hvad der sker og kan sige fra. Det giver mulighed for at dykke på nye måder for eksempel fra kanten af en skummadras, fra kanten af bassinet, lodret dyk eller baby kan svømme kort under vandet mellem to personer. Husk at respektere hvis baby ikke har lyst til at dykke.
    • Prøv først at få øjenkontakt med baby. Hvis det ikke lykkes kan I stadig godt dykke.
    • Giv baby et signal, for eksempel ” 1, 2, 3 og dyk”
    • Løft din baby en lille smule og dyk så.
  • Læg mærke til din babys signaler. Hvis baby fryser eller vil op af vandet, så er det vigtigt at du respekterer det. Det kan ofte ses ved at baby ryster, læben bævre eller baby bliver meget ked af det eller pylret.
  • Hvis baby har tør hud kan det være godt at smøre baby med noget uparfumeret creme eller olie. 
  • Husk at tage babys badetøj af med det samme når I er færdige, og pak baby ind så baby ikke bliver kold.

Facts om babysvømning

  • Den anbefalede vandtemperatur er mellem 32-34 grader. 
  • Den ideelle vanddybde er ved 90-120 cm. 
  • Vandkvaliteten skal leve op til de gældende krav for offentlige svømmebassiner. 
  • Alle mennesker er født med dykkerrefleks. Hvis der kommer vand på strubehovedet så stopper vi automatisk med at trække vejret, det er det samme babyer. Dykkerrefleksen bliver mindre og mindre aktiv jo ældre man bliver men den forsvinder aldrig.

Myter om babysvømning

Mange nybagte forældre er bekymrede for hvilke risici der er ved babysvømning. Mange af bekymringerne kommer af en rækker falske myter.

1. Myte: Babysvømning giver mellemørebetændelse fordi baby får vand i ørene

Det giver ikke baby mellemørebetændelse at få vand i ørene. Mellemørebetændelse kommer af infektioner eller forkølelse der sætter sig i mellemøret.

2. Myte: Børneeksem kan blive forværret hvis baby opholder sig i klorvand

For det meste bliver børneeksem ikke forværret af klorvand. Det er bare vigtigt at du skylder baby grundigt efter svømning og eventuelt smører baby ind i uparfumeret creme eller olie.

3. Myte: Babysvømning giver astma

Man får ikke astma af babysvømning. Det er rigtigt at man har set udbrud af astma hos for eksempel elitesvømmere eller andre der opholder sig i vandet i mange timer ugentligt.

4. Myte: Babysvømning giver øget risiko for infektioner

Der er ikke noget der tyder på at babysvømning skulle give øget tendens til infektioner så længe at hygiejnen holdes oppe. (Grundig afvaskning af dig selv og baby før og efter svømning).

Med myterne ryddet af vejen kan du tage glad til babysvømning med din baby. God fornøjelse.

 

Skrevet af: Kristian Osbæck